lunes, 19 de diciembre de 2016

Treballar per racons. Les primeres nocions

Imprescindibles per a treballar per racons:
Disposar d'espais delimitats i concrets, situats en les aules o en les proximitats
Tindre els materials necessaris a l’abast dels xiquets/es. Han de disposar de certa complexitat per a mantenir l'interès dels xiquets/es i reposar-los, conservar-los i netejar-los
L'organització ha de proporcionar un ambient segur
Cal considerar les adaptacions necessàries
Tota activitat ha de tenir una temporalització. Les maneres de temporalitzar els racons són: 
        - Els racons com a tasca principal. L'alumne/a tria el racó i el temps a dedicar
        - Els racons que tenen un espai molt determinat dins de l'horari escolar.
El docent serà qui trie els racons, els materials i la seua organització. Sempre guiant-se per les preferències del seu alumnat i considerant que desitja treballar a l'aula. El seu paper serà de guia i observador. No obstant açò, intervindrà davant una disputa o actitud discriminatòria.

Els objectius i normes generals presents en tots i cadascun dels racons:
S’acordaran, entre tots, unes normes bàsiques
Les normes estaran col·locades en un lloc visible i seran acompanyades per dibuixos
A través de cada racó s'aconseguiran objectius a curt i llarg termini en funció dels tipus de jocs o activitats que es realitzen
Així mateix, es treballaran les competències transversals: aprendre a aprendre, autonomia i iniciativa personal, emocional, social i ciutadana.

Els principals avantatges i desavantatges de treballar per racons 
   Avantatges en la utilització de racons: els xiquets/es trien les activitats que volen realitzar; s'incorporen utensilis i materials no específicament escolars; es considera al xiquet/a com un ésser actiu que aprèn a través dels sentits i la manipulació i va d'un racó a un altre, estimulat per un interès constantment renovat.
     Dificultats que podem trobar en la utilització de racons: hi ha escàs espai per a realitzar-los correctament; falten recursos econòmics per a l'adquisició dels materials necessaris; apareixen preferències extremes per part de l'alumnat; l'observació no és igual en tots els moments, ni dirigida a tot l'alumnat alhora; impliquen molta dedicació i temps per a la seua preparació i conservació i exigeixen una alta capacitat d'observació sistemàtica per a avaluar, programar i informar.

No hay comentarios:

Publicar un comentario